Englandsbådene i Esbjerg fotograferet i 1930'erne af Hans Pors i SilkeborgStykker til Fanøs kultur og historie > Fotograf Pors' Fanø > Englandsbådene
|
DFDS' englandsbåde "Esbjerg" og "England" Esbjerg havn med DFDS's to englandsbåde: "Esbjerg" ved kaj og "England" på vej ud af havnen. "Esbjerg" (bygget 1929) blev indsat på ruten til Harwich i 1929 og sejlede fast her indtil 1939. "England" var bygget i 1932 og blev ligeledes indsat på ruten til Harwich den 23. april 1932. Her sejlede den til september 1939. Begge skibe var bygget på A/S Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri. "Esbjerg" havde plads til 132 passagerer på 1. klasse og 88 på 3. klasse. "England" havde plads til 108 på 1. klasse og 82 på 3. klasse. (Kilde: Søren Thorsøe m. fl.: DFDS 1866-1991. Skibsudvikling gennem 125 år - fra hjuldamper til rulleskib. DFDS, 1991). (Hans Pors foto nr. 0834-00.) "Esbjerg". Udsnit af Pors' ovenstående foto. (Søren Thorsøe: DFDS 1866-1991, nr. 276). "England". Udsnit af Pors' ovenstående foto. (Søren Thorsøe: DFDS 1866-1991, nr. 280). |
Passagererne på "England" vinker farvel.
De tilbageblevne på englandskajen. Hans Pors' billeder er publiceret i samarbejde med © Lokalhistorisk Arkiv i Silkeborg. |
Kilder
|
England var det sidste af de fire søsterskibe, som i årene før 2. Verdenskrig varetog forebindelsen mellem Esbjerg og Harwich. Her ses England på sin prøvetur. I 1925 havde DFDS introduceret det 2.762 tons store dieseldrevne passager- og fragtskib Parkeston og dets søsterskibe England, Esbjerg og Jylland (bygget 1926-1932) blev også indsat på ruten Esbjerg-Harwich. i 1938 var der seks afgange om ugen i sommerperioden, og ved årets udgang havde man transporteret 48.250 passagerer. Gengivet med venlig tilladelse af © Thomas Nørgaard Olesen og © Bjarni Åkesson Filholm efter deres bog "Nordens hurtigløbere", s. 10. |
Publiceret 30. april 2006. Idé, research, og layout: © - Aldus.dk. |